Téma: Befogadó és támogató környezet létrehozása a tanórán
Erasmus pályázatunk keretében 2024 októberében két kollégánk részt vett egy-egy nemzetközi kurzuson, amely az oktatásban megjelenő inklúzió témáját járta körül. A képzések célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék a befogadó oktatás legújabb módszereit, jó gyakorlatait és stratégiáit, valamint fejlesszék azon készségeiket, amelyek lehetővé teszik számukra a különböző hátterű, képességű és igényű tanulók hatékony támogatását.
A képzéseken résztvevő kollégák beszámolója:
A kerekasztal beszélgetés a mobilitások során szerzett élmények és tapasztalatok megosztásával indult, beleértve a tanfolyamok témáit, megvalósulásának körülményeit. Az informatív bevezető után örömmel tettünk eleget a pályázatban vállalt disszeminációs feladatnak és gyakorlati bemutatót tartottunk, melynek célja hogy a résztvevő kollégák a saját tanítási gyakorlatuk során sikeresen tudják alkalmazni a bemutatott technikákat.
A bemelegítő feladatok olyan gyakorlatokat mutattak be, melyek segítenek a diákoknak „megérkezni a tanórára” és felvenni a csoport tempóját annak érdekében, hogy elindulhasson a közös munka.
Az ezt követő feladatok a figyelem fenntartását és az egymásra figyelés gyakorlatának megerősítését segítették elő.
A figyelem és fókusz fenntartása mellett fontos a stresszoldó technikák ismerete és használata. A foglalkozáson számos olyan technikát mutattunk be, amiből kollégáink a csoportjaik és aktuális tanítási helyzetüknek megfelelően válogathatnak.
A helyes önismeret, az önbizalom megerősítése és az egészséges testtudat elengedhetetlen a középiskolás korú diákok számára. A mindennapi helyzetekkel való megküzdésen túl a helyes pályaválasztáshoz is hozzájárul.
A délutáni foglalkozást rövid, a tanórákon is megvalósítható meditációs gyakorlatokkal zártuk.
Bölcz Mariann, Szőke Szilvia